Trepleieforum
Søk | Statistikk | Brukerliste Forumer | Albumer | Sitater | Skins | Språk
Du er logget inn som gjest. ( log inn | registre )

Utvalgte sitater: A great deal of intelligence can be invested in ignorance. ~Saul Bellow
- (Lagt til av: trepleier)
Utstyr til fersk amatør
Hopp til side : 1
Nå vises side 1 [25 meldinger pr side]
Vis en tidligere tråd :: Vis neste tråd
   Trepleie -> TreklatringMelding format

acharseth
Postet 15/4/2011 13:33 (#275)
Emne: Utstyr til fersk amatør

Begynner

Poster: 1

Hei!

Jeg kunne tenke meg å lære meg litt treklarting og trefelling og vurderer derfor å anskaffe meg litt klatreutstyr. Jeg ser imidlertid at prisene på nytt ustyr blir litt for høy for meg i startfasen og vurderer derfor å forsøke å finne noe brukt utstyr. Jeg finner imidlertid lite brukt utstyr på nettet.
Tips til hvor jeg bør lete etter brukt utstyr?
Er det mulig å bruke en standard sportsklatresele i steden for en spesialisert arboristsele?
Har f.eks funnet brukt Petzl Corax, Petzl Pandion og Ocun klatresele på Finn. Er dette noe som kan benyttes?
Er Petzl Navaho anbefalt?

Tips til hvilket minimum av utstyr jeg trenger?
Tips til håndbøker (har bestilt "The Tree Climber's Companion")?
Tips til rimelig kurs i Akershus-området?

Arne
Toppen av siden Bunnen av siden
Oddvin Lund
Postet 3/5/2011 13:52 (#276 - i svar til #275)
Emne: RE: Utstyr til fersk amatør

Begynner

Hei, kom litt tilfeldig innen dette forum. Jeg har modifisert en vanlig klatresele. Har brukt biter av liggeunderlag, nylonreimer og gaffateip, og det fungerer overraskende bra. poenget er å gjøre det komforpabelt å sitte i selen men man henger i tauet. Jeg har etterlignet selen til http://www.newtribe.com/ , som jeg for øvrig også har brukt som inspirasjon til å lage en del annet småplukk. det største enkeltkjøpet er 40 m 9 mm statisk tau hos oslo sportslager. Diverse utstyr (som f.eks. "ropeman", karabinere mv) har jeg også kjøpt.

jeg klatrer av og til, som ren rekreasjon, særlig i osloområdet, men startet ikke før i fjor med dette utstyret.

Jeg kan gjerne ta bilder av utstyret mitt og legge her. Litt usikker på når jeg får gjort det, muligens i løpet av noen dager.

hilsen oddvin, tlf 95 87 93 79

Redigert av Oddvin Lund 3/5/2011 13:53
Erlend
Postet 12/5/2011 18:45 (#277 - i svar til #275)
Emne: Re: Utstyr til fersk amatør

Begynner

Hei

Vil anbefale deg å ta noe kurs før du kjøper utstyr. AB trepleie holder jevnlig nybegynner kurs i Akershus og utstyr kan leies der. Dermed får du prøvd utsyr før du evt kjøper det, og du har et minimum av kunnskap så du reduserer sjangsene for å gjøre noe dumt med fatale følger. Litt lett googling og du finner de. Vil ikke anbefale vanlige klatreseler til trearbeid. Det går sikkert helt greit, men de er dimensjonert for være lette, og ikke å henge mange kg med utstyr på på (feks motorsag). Selene utvikklet for trepleie er både kraftigere (tåler feks kutt fra håndsag bedre), gir bedre støtte og har som regel et glidende sentralfeste + D ringer på siden for arbeidspositionering. Tree workers companion er en fin start. Finnes ellers flere internationale forum, bla treebuzz.com og arboristsite.com hvor det er masse av informasjon (som du må sile sjølv)

Lykke til

theman
Postet 27/7/2012 13:35 (#278 - i svar til #275)

Begynner

Hei

Jeg driver og leter etter internett sider der det står om hva utstyr en må ha og regler for å drive med dette.
Men er det noen som kan ta seg tid til å skrive litt om:

- Nødvendig utstyr for å komme i gang med:
- klatre i trær(tenker da på tau/klatreseler/spikes)
- Demontere og fire ned greiner/tre(tau/sjakler etc)
- Verneutstyr
- Og andre prunkt som jeg ikke kommer på..

- Hva må en ha av kurs/sertifikater etc for å kunne starte som en som klatrer i trær og demonterer det? (har ikke peiling på yrkestittelen her da)

- Er det nok med klatrekurs over f.eks 2 dager og så at en har sikkerhetskurs i motorsag/hogsteknikk?

Noen som har tid til å svare :)

Postet 21/8/2012 22:51 (#280 - i svar til #275)

HEJ, sorry not from norway. So english. Just back from holliday Royken. Therefore looking treecollegs in Norway. To look for stuff. safetygreen.nl ; poelbosbouw.nl ; treestuff.com . and there are more. I am at the dutch forum treehugs.nl, a forum like this. As a beginner, look on internet, watch movies, TAKE A CURSE, WORK WITH EXPERTS, and than work. Look wat you want than wat you need.
Have fun climb safe. Dutch (almost 43 years) landscaper with treecare specialty.
trepleier
Postet 31/1/2013 23:37 (#282 - i svar til #275)

Begynner

Poster: 3

google treemotion harness og Teufelberger CE Climb( sett det på ønskelista) , også trenger du en del annet , sjekk ut anton.no for basic kurs. eventuellt Ab trepleie for mer avanserte kurs , et helge kurs på 2 dager er ikke nok , men det er mye bedre en absolutt ikkeno . IKKE lag klatreutstyret ditt sjøl , og yrkestittelen er ARBORIST. eventuellt søk praksisplass , som groundie i firmaer . dette er et fag og en livstil og ikke en lett vei til lett-tjente helgepenger. Vis du skulle falle for fristelsen og tro det , kan det koste deg livet . Lykke til
trepleier
Postet 31/1/2013 23:50 (#283 - i svar til #275)

Begynner

Poster: 3

by the way , sjekk ut honney brother i england , de er rimlige på utstyr , treestuff.com er også punktlige og greie

Hopp til side : 1
Nå vises side 1 [25 meldinger pr side]
Hopp til forum :
Søk dette forum
Skriver vennlig utgave
Send e-post med en lenke til denne tråden

Registrert til: Norsk Trepleieforum
(Slett alle Cookies lagret av dette forum)